Sol på Våffeldagen


Namnet Våffeldagen

Visste du att det egentligen är en förvanskning av Vårfrudagen som i sin tur handlar om Marie Bebådelsedag?  Dagen markerar slutet på vintern och början på våren. Våfflans historia sträcker sig åtminstone tillbaks till medeltiden. Våfflor gräddades i saxlika järn med rektangulära plattor över glöden i den öppna spisen. Den färdiga våfflan blev fyrkantig men det karaktäristiska rutmönstret fanns med redan från början. När järnspisen introducerades krävdes nya redskap och det runda våffeljärnet med hjärtan kom till vid slutet av 1800-talet.

Vi ska äta våfflor ikväll när jag kommer hem från vattengympan.. Har även köpt jordgubbar och grädde, så det blir mumsigt! Jag och hundarna har haft en lugn morron, varit ute i solen i skogen, dom har sprungit och jag lunkat  HAHA vi ska snart ut igen innan jag ska åka iväg.. Vi ska upp i bergen tänkte jag, det är lite lä där, för det är kallt i vinden och idag blåser det..  Men solen lyser i alla fall, ingen snö idag och det är kanon!

Kram kram



Ps. behöver du våffeltips så gå in och kolla på den här sidan:
http://www.arla.se/Default____19289.aspx?csref=_ip_google_adwords_arlakoket





Lätta på hjärtat

Skriv din åsikt här:

Ditt vackra namn:
X & slipp skriva igen

Din mail-adress: (publiceras ej)

Har du oxå en hemsida:

Lätta på hjärtat & skriv:

Trackback
RSS 2.0