Jag e As kass på att ljuga

Jag e kass på många saker men ljuga är nog en av dom sakerna som står väldigt högt upp på listan.. Jag jobbar till viss del med dementa och vissa har minne som en guldfisk, speciellt om det gäller saker som hänt nära i i tiden, men alla är olika även där.. Även om det låter som jag drar alla över en kam så gör jag inte det.. Dock är det även bevisat att guldfiskar inte har så kort minne utan kan komma ihåg så det blir bara ett uttryck så alla ska förstå.. Att jobba med demena är en stor utmaning, jag jobbar bara på natten vilket jag är glad för, för som sagt så är ljuga inte min grej och det är lite så man måste jobba.. Kunna avleda på ett snyggt sätt, få dom att tänka på något annat, sanningen kanske inte gör saken bättre utan man får förklara med en "vit" lögn..

Ett ex: Jag möter en mycket upprörd person som inte vet varför hon/han är här, personen i fråga vill bara hem.. Nu när det är mörkt så kan man kanske lugna ner personen med att det är så mörkt ute, sent så personen kan sova här över natten, det brukar gå.. Men inatt så hade personen massor av frågor bland annat ang. sin andra hälft.. Som i sin tur gick bort för några dagar sedan och hon har fått det dödsbeskedet några gånger redan men glömer ska man säga det igen då?  Man kan inte säga för mycket eller något som antyder att dom är "dumma" för den variationen som är i deras huvud är det som är sant, så är det, dom känner ändå kännsla a oro men vet inte varför och vill ha reda på det.. En annan gång var jag tvungen att förklara  för en person som är 90år att han inte hade bråttom till skolan.. Det handlar om att avleda, jag blir oftast helt ställd, ibland går det bra oftast så säger jag något dumt vilket får dom ännu mera frustrerade.. Jag är mer en som skämtar och pratar mycket, det kan missuppfattas lätt så det är därför det är bra med arbestkamrater.. Avleda med lite kaffe, smörgås eller börja prata om något helt annat.. Försvinna från ämnet om varför dom egentligen vaknade och var oroliga, försöka dissuterar något annat i fem minuter så är det andra ett minne blått.. Frår man dom i säng lugna så brukar det ordna sig till morgonen å vara som bortblåst.. Tänk om man själv blir sån, vem vet?

Att veta vad man ska säga är hårfint å det kräver finess å en stor portion avvägning om vad som passar att säga vid villket tillfälle.. Det finns mycket att tänka på och fundera över här i världen.. Nu är det dags att jobba igen, ha det fint å sov så gott! Sov för mig med

Kram Kram

Lätta på hjärtat
Postat av: Lina

oj vad många inlägg på raken. Härligt, I like!! älskar när man har någonting att göra =) usch att behöva berätta till någon att deras man/hustru har dött... ett par ggr om dagen, isch

2008-11-04 @ 02:19:20
URL: http://linashorna.blogg.se/

Skriv din åsikt här:

Ditt vackra namn:
X & slipp skriva igen

Din mail-adress: (publiceras ej)

Har du oxå en hemsida:

Lätta på hjärtat & skriv:

Trackback
RSS 2.0